تبلیغات
فلسفه اخلاق،روانشناسی اخلاق،انسانشناسی،فلسفه غرب - عشق در نگاه رولو مِی
فلسفه اخلاق،روانشناسی اخلاق،انسانشناسی،فلسفه غرب
مجتهد شبستری؛«بیایید عقلانی و اخلاقی زیست کنیم.» کانت؛«در بکار گیری فهم خود شهامت داشته باش!»

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

عشق در نگاه رولو مِی

 

حسین شعبانی

مدتی کوتاه بعد از جنگ جهانی دوم،روانشناسی جدیدی به نام روان شناسی وجودی(existential psychology)از اروپا به ایالات متحده گسترش یافت.روانشناسی وجودی در فلسفه سورن کی یر کیگارد،فردریش نیچه،مارتین هایدگر،ژان پل سارتر و سایر فیلسوفان اروپائی ریشه دارد.اولین روانشناسان و روان پزشکان وجودی نیز اروپائی بودند و لودویک بیزوانگر،مدارد باس،ویکتور فرانکل و چند تن دیگر را شامل می شدند.برای مدت بیش از چهل سال،مهمترین سخنگوی روان شناسی وجودی در ایالات متحده امریکا «رولو مِی»بود.مِی در مقام یک روان درمانگر روش تازه ای را برای در نظر گرفتن انسانها به وجود می آورد.رویکرد او بر مبنای پژوهش علمی کنترل شده استوار نبود،بلکه بر پایۀ تجربه بالینی قرار داشت.او انسانها را به صورتی که در دنیای تجربیات زمان حال زندگی می کنند در نظر داشت و معتقد بود آنها در نهایت مسؤل آنچه خواهند شد،هستند.بینشهای نافذ رولو مِی و تحلیل های عمیق شرایط انسان،او را در بین افراد عادی و روان شناسان حرفه ای ،نویسندۀ محبوبی کرد.

 

مِی باور داشت که خیلی از آدمها،جرأت ندارند با سرنوشت خودشان مواجه شوند و در جریان گریختن از آن،بیشترِ آزادی خود را از دست می دهند.آنها با نفی کردن آزادی خودشان،از مسئولیت،نیز می گریزند.آنها که تمایلی به انتخاب کردن ندارند،آگاهی خود را  نسبت به اینکه کیستند از دست می دهند و دچار احساس بی معنایی و بیگانگی می شوند.از سوی دیگر،افراد سالم،سرنوشت خود را به چالش می طلبند،آزادی خود را گرامی میدارند و با خودشان و دیگران صادقانه زندگی می کنند.آنها اجتناب ناپذیر بودن مرگ را تشخیص می دهند و جرأت زندگی کردن در زمان حال را دارند.

یکی از نظرات تأثیر گذار مِی تقسیم بندی وی در زمینه عشق و انواع آن است که در ادامه این مطلب بنده در وبلاگ قرار خواهم داد.نگاه به عشق و تحلیل این توانائی و استعداد خدادادی که به عنوان یک نعمت در آدمی به ودیعه نهاده شده است و نگاه واقع بینانه و منطقی به این توانائی می تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و روانی را درمان کند.

انواع عشق

رو لو مِی معتقد است که عشق چیزی بیش از میل جنسی است،اما میل جنسی نوعی از عشق است.مِی چهار نوع عشق را در جامعه انسانی مشخص کرد:میل جنسی،اروس،فیلیا،و مهرورزی.

میل جنسی؛میل جنسی نوعی کارکرد زیستی است که می توان آن را از طریق آمیزش جنسی یا روش های دیگر آزاد کردن تنش جنسی ارضا کرد.گرچه میل جنسی در جوامع غربی مدرن بی ارزش شده است ؛اما هنوز«هنوز نیروی تولید مثل است،سائقی که به نژاد تداوم می بخشد و منبع شدیدترین لذت و فراگیرترین اضطراب انسان است»

مِی معتقد بود که در دوران باستان میل جنسی درست مثل خوردن و آشامیدن و خوابیدن،مسلم انگاشته می شد.در عصر نوین میل جنسی مشکل ساز شده است.اولاً در دوره ویکتوریائی،جوامع غربی عموماً احساس های جنسی را انکار می کردند و میل جنسی در مصاحبت با فرهنگ و با نزاکت موضوع گفتگو نبود.بعداً در دهه 1920،افراد علیه این بازداری جنسی واکنش نشان دادند؛میل جنسی ناگهان علنی شد و بیشتر جوامع غربی به آن دلمشغول شدند.مِی خاطر نشان ساخت که جامعه از دوره ای که میل جنسی آکنده از گناه و اضطراب بود به سمت دوره ای پیش رفت که گناه و اضطرابی به همراه ندارد.

اروس؛در ایالات متحده ،میل جنسی نیازی فیزیولوژیکی است که از طریق آزاد شدن تنش ارضا می شود.اروس میل روانی است که از طریق پیوند بادوام با فردی عزیز آفریده می شود.اروس عشق ورزیدن است ومیل جنسی تحریک اندام هاست.اروس میل به برقراری ارتباط و وحدت بادوام است،میل جنسی میل به تجربه کردن لذت است.اروس بر مراقبت و عطوفت استوار است،اروس آرزو دارد وحدت بادوام با دیگری برقرار کند به طوری که هر دو همسر شادی و شعف را تجربه کنند.چون گونه انسان نمی تواند بدون میل به وحدت بادوام باقی بماند،اروس را می توان به صورت رهائی میل جنسی در نظر گرفت.

فیلیا؛اروس،رهائی میل جنسی بر اساس فیلیا قرار دارد،یعنی دوستی صمیمانه غیر جنسی بین دو نفر.فیلیا را نمی توان به عجله واداشت،بلکه رشد کردن و پرورش یافتن آن به زمان نیاز دارد.پرورش عشق تدریجی بین خواهر_برادرها یا بین دوستان همیشگی نمونه ای از فیلیاست.«فیلیا به جز پذیرفتن فردی که برای ما عزیز است،بودن با او،و خوشحال کردن او،ما را به چیز دیگری ملزم نمی کند.فیلیا،دوستی در ساده ترین حالت است»

هاری استک سالیوان نیز به عنوان استاد مِی برای دوره پیش نوجوانی اهمیت زیادی قائل شد،دوره ای از رشد که با نیاز به رفیقی که کم و بیش به خود فرد شباهت داشته باشد مشخص می شود.به عقیده سالیوان،رفاقت یا فیلیا شرط لازم برای روابط شهوانی در اوائل و اواخر نوجوانی است.مِی که در مؤسسه ویلیام آلانسون وایت تحت تاثیر سالیوان قرار داشت موافق بود که فیلیا اروس را امکان پذیر می سازد.رشد تدریجی و آرام دوستی واقعی شرط لازم برای وحدت بادوام دو نفر است.

مهرورزی؛همانگونه که اروس به فیلیا وابسته است ،فیلیا به مهرورزی محتاج است.مِی مهروزی را به این صورت تعریف کرد:«محترم شمردن دیگری ،علاقه به رفاه او بدون هرگونه نفعی که بتوان از آن به دست آورد؛عشق بی طرفانه مانند عشق خدا به انسان»

مهرورزی عشق نوعدوستانه است.این نوعی عشق معنوی است که به رفتارها یا ویژگی های طرف مقابل وابسته نیست،بلکه نامشروط است.

تحقیقات و مطالعات بنده در زمینه روانشناسی انسان گرا و وجود گرا حاکی از این اسن که انسان امروزی اگر جمود فکری خود را کنار گذاشته و دست از اعتقادات غلط و مزخرف خود بشوید روزنه های روشنائی به سوی انسان گشوده شده است ولی مایه تاسف اینجاست که سیاست و سنت گرائی و جمود ذهنی انسان را از انسانیت و کمال خویش دور ساخته است چنان که امروز انسان بر عالم حاکم است ولی متاسفانه اخلاق و انسان مداری روز به روز از جامعه انسانی دور تر و دور تر می شود.شناخت انسان و گوش دادن به علم روانشناسی و اخلاق تنها راه فرار انسان از این منجلاب تاریخی می باشد.

حسین شعبانی

Foot Pain
17 مرداد 96 05:25
I used to be recommended this web site via my cousin. I'm now not sure whether this publish is written through him as no one else know such special approximately my trouble.
You are incredible! Thank you!
How do you grow?
14 مرداد 96 20:00
Hey! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having trouble finding one?

Thanks a lot!
sheena1dejesus41.snack.ws
31 تیر 96 10:08
Spot on with this write-up, I truly believe that this website needs much more attention.
I'll probably be returning to read through more, thanks for
the info!
http://ilenepacas.jimdo.com
29 تیر 96 08:05
Very energetic blog, I enjoyed that a lot. Will there be a part 2?
http://linncrisalli.hatenablog.com
29 تیر 96 01:16
Definitely consider that which you said. Your favorite justification seemed to be at the web the simplest thing
to keep in mind of. I say to you, I definitely get annoyed at the same time as other folks consider issues
that they plainly do not know about. You managed to hit
the nail upon the highest and also outlined out the entire thing with
no need side effect , people could take a signal. Will
probably be again to get more. Thanks
makeshiftbirthm49.wordpress.com
28 تیر 96 22:34
I am in fact happy to read this weblog posts which carries plenty of
helpful facts, thanks for providing these information.
brashpants2724.exteen.com
28 تیر 96 22:04
Hi, this weekend is pleasant designed for me, since this point
in time i am reading this wonderful educational paragraph here at my house.
lizasobczak.hatenablog.com
23 تیر 96 13:09
I was recommended this blog by my cousin. I'm
not sure whether this post is written by him as no one
else know such detailed about my difficulty. You are incredible!
Thanks!
BHW
30 فروردین 96 20:50
Hi, its good piece of writing concerning media print, we all be aware of media is a wonderful source of facts.
ساسان
4 اسفند 93 21:18
مطلب عالی بود و ممنون
23 دی 93 16:03
عالی
23 دی 93 16:03
عالی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

با سلام
مطالب این وبلاگ صرفاً نوشته هائی در زمینه فلسفه اخلاق می باشند و تلاش شده است تا از دست نوشته های شخصی و مقالاتی که در سایت های دیگر ارائه شده اند استفاده شود تا اخلاق را با نگاهی فلسفی بیان سازیم.روانشناسی،انسان شناسی و فلسفه،علومی می باشند که فلسفه اخلاق از آنها تغذیه می نماید و ما به این دلیل به این مطالب در این وبلاگ خواهیم پرداخت.در نهایت ما برآنیم که به روشنگری اخلاقی در جامعه بپردازیم در حد وسع ناچیز خودمان و در این راستا خواننده محترم را از هر گونه برداشت سیاسی و حزبی نهی میکنیم.
با تشکر مدیریت وبلاگ
مدیر وبلاگ : حسین شعبانی اردهالی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان