تبلیغات
فلسفه اخلاق،روانشناسی اخلاق،انسانشناسی،فلسفه غرب - جهان به مثابه اراده و تصور
فلسفه اخلاق،روانشناسی اخلاق،انسانشناسی،فلسفه غرب
مجتهد شبستری؛«بیایید عقلانی و اخلاقی زیست کنیم.» کانت؛«در بکار گیری فهم خود شهامت داشته باش!»

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جهان به مثابه اراده و تصور

 آرتور شوپنهاور

شوپنهاور صدای بدبینی را اولین بار وارد فلسفه،تا آنزمان،خوشبین آلمان نمود. اودرمیان فیلسوفان بزرگترین فیلسوف بدبین غرب است. شوپنهاور كوششهای عقل و خرد انسان برای رهایی را همه جا با دیوار و مزاحمتهای اراده كور وغیرقابل ارضای انسان ، دلیل بدبختی بشریت میداند. اوغریزه های خردگریزانه وكور را ،خواسته و اراده انسان نامید. شوپنهاور مینویسد تمام هستی چون یك جهنم است. بیماری ، بی عدالتی، سرگردانی، دیكتاتوری، تنهایی، فقر، درد، ناامیدی، بیگانگی، آواره گی، شكنجه، زندان و غیره موجب غیرممكن بودن سعادت و خوشبختی انسان میشوند. اوزنده گی انسان را مانند سایر تحولات طبیعی و اجتمایی پوچ و بی معنی و محكوم به درد و رنج ابدی میداند. شوپنهاور مینویسد جهان با اینهمه بی عدالتی هایش نمیتواند آفریده یك خدای رحمان و رحیم باشد، بلكه مخلوق شیطان است. مورخین این جمله او را اولین نشانه آته ایستی در فلسفه غرب ذكر میكنند. اوتولید مثل انسان در این جهان خشن و فناپذیر را خیانت به نسل های آینده میداند و در دشمنی بازنان مینویسد :“ حماقت مسیحی-آریایی و دیوصفتی تمدن غربی را میتوان در جنس زنان مشاهده كرد “

فیلسوف آلمانی در شهر دانتزیک از پدری تاجر و ثروتمند و مادری نویسنده متولد گشت، در ۱۸۰۵ پدرش خودکشی کرد و مادرش به وایمار رفت. شوپنهاور با ازدواج مجدد مادرش مخالف بود و همین امر باعث شد فلسفهٔ او حاوی عقایدی نیمه حقیقی در مورد زنان باشد. رابطهٔ مادر و فرزند مدتی رسمی و بدور از نزاع بود اما مادرش که از گوته شنیده بود او مردی بزرگ خواهد شد با انداختن او از پله‌ها با رابطه مادر و فرزند پایان داد.شو پنهاور با گوته نویسنده آلمانی و هگل فلیسوف مشهور رابطه داشت و چندی بعد به وسیله یک هندو از عقاید بودائیان آگاهی یافت و پس از تجسس و تفکر زیاد به آئین بودایی اعتقاد کامل یافت.

نیچه در مورد او می‌گوید:«مطلقا تنها بود و کمترین دوستی نداشت و فاصلهٔ میان یک و هیچ لایتناهی است.» مدتی نیز به تدریس پرداخت. لیکن چون کارش نگرفت آن را رها کرده و به تدوین و تحریر کتابی موسوم به «جهان همچون اراده و تصویر» پرداخت و چون کتابش نیز مورد توجه مردم واقع نشد به سختی از مردم رنجیده‌خاطر و نسبت به اجتماع بدبین گشت. شانزده سال پس از انتشار کتاب به شوپنهاور اطلاع دادند قسمت اعظم نسخ چاپی کتاب به جای کاغذ باطاله فروخته‌اند.

گزیده ای از فلسفه شوپنهاور :

کتاب اصلی او با این عنوان فصل آغاز می شود: جهان بازنمود من است ! در واقع او اندیشه های کانت را در مقوله معرفت اشیاء می پذیرد.کانت برخی اشیا و پدیده ها را شی -فی نفسه معرفی می کرد(فنومنا) که ذهن شناسنده(سوژه) تنها قادر به ادراک بازنمودی از آن می باشد و هیچ گاه قادر به درک کامل آن نیست مثل خدا. و برخی دیگر را نوما می نامید که سوژه قادر به معرفت نسبت به آنهاست.بازنمود مفهومی شبیه به رویا دارد: تصویری از پدیده در ذهن که هرگر خود واقعی آن نیست.

در فصل بعدی او جوهر جهان را « اراده..will »می نامد.جوهری که تمام جهان را در بر گرفته و جهان صرفا پاسخ مادی و تجسم یافتگی آن است.حتی بدن را نیز تجسم اراده می نامد.مثلا دهان و مری و..تجسم پاسخ به میل گرسنگی ! او انسان را مانند منشوری می داند که بزرگترین تجسم اراده در صورت های گوناگون در او شکل یافته است. فلسفه شوپنهاور را مى توان تعاملات زیباشناسى دانست. در دیدگاه شوپنهاور جهان تشكیل شده از یك «اراده» و تنها تعاملات زیباشناسى مى تواند نقطه عطف این اراده باشد، به عبارت دیگر جهان چون یك اراده در «شدن» دائم به سر مى برد و فرد نیز چون پیچ و مهره اى در درون این اراده قرار دارد.
خصلت عمده این اراده همان «خواهش» دائم است كه نمى تواند سیراب شود. از هر خواهش كهنه اى، نوعى خواهش جدید به وجود مى آید و این وضعیت به ماشینى شبیه است كه بى وقفه مشغول تغییرات و تبدیلات است. اما زیباشناسى خود چیست؟ هنر در اینجا همان تعاملات زیباشناسى است كه جهان خواهش را متوقف مى كند: به عبارت دیگر تعاملات زیباشناس، باعث آن مى شود كه جهان خواهش براى مدتى (هر قدر كوتاه) متوقف شود. دنیاى خواهش، همان جهان نگرى دنیاى نفس (Ego) است. در اینجا آنچه كه حائز توجه است، تبدیل پیوسته نفس است كه پیوسته خود و جهان را در مجموعه اى جدید تغییر مى دهد.

شوپنهاور صدای بدبینی را اولین بار وارد فلسفه،تا آنزمان،خوشبین آلمان نمود. اودرمیان فیلسوفان بزرگترین فیلسوف بدبین غرب است. شوپنهاور كوششهای عقل و خرد انسان برای رهایی را همه جا با دیوار و مزاحمتهای اراده كور وغیرقابل ارضای انسان ، دلیل بدبختی بشریت میداند. اوغریزه های خردگریزانه وكور را ،خواسته و اراده انسان نامید. شوپنهاور مینویسد تمام هستی چون یك جهنم است. بیماری ، بی عدالتی، سرگردانی، دیكتاتوری، تنهایی، فقر، درد، ناامیدی، بیگانگی، آواره گی، شكنجه، زندان و غیره موجب غیرممكن بودن سعادت و خوشبختی انسان میشوند. اوزنده گی انسان را مانند سایر تحولات طبیعی و اجتمایی پوچ و بی معنی و محكوم به درد و رنج ابدی میداند. شوپنهاور مینویسد جهان با اینهمه بی عدالتی هایش نمیتواند آفریده یك خدای رحمان و رحیم باشد، بلكه مخلوق شیطان است. مورخین این جمله او را اولین نشانه آته ایستی در فلسفه غرب ذكر میكنند. اوتولید مثل انسان در این جهان خشن و فناپذیر را خیانت به نسل های آینده میداند و در دشمنی بازنان مینویسد :“ حماقت مسیحی-آریایی و دیوصفتی تمدن غربی را میتوان در جنس زنان مشاهده كرد “، درحالیكه او حیوانات و جانوران را برادران انسان می نامید. روانشناسان علت تنفر اواز زنان را، بی محبتی مادر، ترك پدر از طریق مادر جوان او، و سرانجام خودكشی پدرش میدانند. آرتور شوپنهاور اولین متفكری است كه نوشت، نه عقل بلكه اراده ،مسیر زندگی انسان را تعیین میكند.منظور او یك اراده عینی و منطقی نیست بلكه اراده ای كور وغیرآگاهانه میباشد. او میگوید تقاضاهای اراده باعث نارضایی میشود، چون زمانی انسان چیزی را میخواهد كه راضی نباشد. به نظر او اراده را نمی توان خردمندانه توضیح داد و آن تحت تاثیر هیچ قانون طبیعی نیست. شوپنهاور دو امكان برای رهایی از فشار اراده را پیشنهاد میكند؛ سرگرمی و یا خلق هنر یا پناه به زهد و ریاضت، چون با نفی خواسته های اراده، انسان به اقیانوس آرام روانی میرسد. به نظر او هدف فلسفه باید سركوب یا انكار اراده با كمك یك جهانبینی هنردوستانه یا عارفانه باشد. به عقیده شوپنهاور در راه هدفی خردمندانه كوشیدن یا در عشق به همنوع، میتوان فشار اراده را انكار كند. او با بیان این نظریه، اخلاقی بودن فلسفه خود را نشان داد. هدف فلسفه شوپنهاور، انكار و سركوب اراده با كمك زیباشناسی هنر یا یك جهانبینی غیرمادی عرفانی است.به نظر او هنر موجب میشود كه از جهنم واقعیات بتوان فرار كرد. او عالیترین نوع هنر را موسیقی میداند چون انسان میتواند در عالم خلسه فرو رود و مزاحمت اراده را دفع كند. با كمك خلسه و عرفان است كه میتوان به وضعیت نیستی رسید و اراده را نفی كرد. او مینویسد، همدردی با دیگران باعث میشود كه انسان بر فردگرایی و یا منفعت طلبی خود نیز غالب شود. گرچه شوپنهاور به انتقاد از ایده آلیسم فیخته- هگل- و شلینگ پرداخت، ولی او خود نیز یكی از ایده آلیستها بشمار میرود.شوپنهاور مینویسد انسان قادر به شناخت و ماهیت اشیا و پدیده ها نیست چون او خود تحت تاثیر زمان، مكان، و قوانین علیت، قضاوت میكند. شوپنهاور قبل از ماركس به ازخودبیگانگی وترس انسان در رابطه با طبیعت و انسانهای دیگر اشاره كرده بود،ولی ماركس بعدها ثابت كرد كه سیر سرمایه داری به ازخودبیگانگی وترسهای انسان منجر خواهد شد.بافرارسیدن ورشد سرمایه داری و صنعتی شدن جامعه، ماركس و انگلس كوشیدند تا با یك آگاهی جدید، جهانی را بسازند تا درآن ازبیگانگی انسان بطرق مختلف جلوگیری گردد.برخلاف ماركس و انگلس، شوپنهاور و شاگردانش چون ؛كیركگارد و نیچه ،تسلیم جهانبینی فردگرایانه ذهنی و پوچی ناشی از آن شدند و كوشیدند با اغراق در ناامیدی ،باقیماندههای اصول معتبر را بدنام كنند و ارزشهایی فرا تجربیات نیكی و بدی را تبلیغ نمایند.از نظر تاریخی  شاید شوپنهاور نمی توانست پرچم دار  یك تئوری نجات و یا آزادی بخش باشد.  فلسفه شوپنهاور را میتوان مخلوطی از فلسفه كانت، افلاتون و فلسفه شرقی هند دانست. او مخالف فلسفه هگل بود. شوپنهاور برخلاف كانت و هگل از قلمی ادبی برخوردار بود.تاثیر شوپنهاور روی تئوری هنر واگنر و نظریات روانشناسانه نیچه غیرقابل انكار است. شوپنهاور را میتوان یكی از پیشگامان مكتب اگزیستنسیالیسم :یاسپر، هایدگر، كامو و سارتر نیز بشمار آورد. در میان فیلسوفان؛ نیچه و برگسن را مستقیما شوپنهاوری میدانند. نیچه اورا مربی خود میدانست. از طریق نیچه بود كه غرب به اهمیت ؛رمانتیك یاس و ناامیدی شوپنهاور برای روانشناسی و فلسفه پی برد. فروید همچون شوپنهاور میگفت، عقل و خرد برده و عامل اراده كور و غریزه ها هستند. او تئوری اراده و ضمیر ناشناخته را نیز از شوپنهاور گرفت. توماس مان، برنده جایزه نوبل، زیر تاثیر شوپنهاور، در رمانهایش ،اروتیك مرگ در بستر بیماری را توصیف میكند. تولستوی او را بانبوغ ترین متفكر میدانست.  به نقل از مورخین چپ ، اگر شرایط تاریخی فلسفه شوپنهاور رادرنظر بگیریم، میتوان گفت كه نظریات او بیان شكست ایدئولوژی بعد از انقلاب در اروپا است. از یك طرف میتوان گفت آنهایی كه فلسفه قرن 19 را بپایان رساندند،نظریات مثبت و خوشبینی نداشتند.فلسفه افرادی مانند شوپنهاور، كیركگارد و نیچه نشاندهنده بحران بورژوازی در نیمه دوم قرن 19نیز است. فلسفه آنها، پرسشهای انسانهایی است كه نمیدانند در جامعه چه نقشی را باید بازی كنند و بدین دلیل احساس از خودبیگانگی میكنند. انسانهای معمولی قرن 19 بدلیل اعتقاد به پیشرفتهای اجتماعی و اعتقاد خوشبینانه به خرد؛یعنی آنزمان حلال همه مشكلات، با فلسفه و فرهنگ روشنفكران اریستوكراتی یا فئودالی مرفه سازش نداشت. شوپنهاور خلاف هگل پیشرفت اجتماعی را سبب  خوشبختی و سعادت نمی دانست. از جمله آثار مهم او : جهان بعنوان اراده و تصور- درباره آزادی اراده انسانی- اصول شناخت- جملات قصار- اشاره ای به نیستی و پوچی در هستی – هستند. كتاب ،جهان بعنوان تصور و اراده-اثر مهم و اصلی شوپنهاور ، یك سیستم اراده گرایی را مطرح میكند. كتاب، اصول شناخت-پایان نامه دكترای شوپنهاور در سال 1813 بود. در این كتاب او اشاره به ایده آلیست شدن و شاگرد كانت بودن خود میكند. جملات قصار، كتابی است در باره درسهای زندگی كه موجب معروفیت و توجه خوانندگان بیشماری به فلسفه او شد.

او را در سال ۱۸۲۲ به عنوان استادیار به دانشگاه برلین دعوت کردند. او همان ساعات هگل را برای تدریس انتخاب کرد و این کار باعث شرکت نکردن دانشجویان در کلاس او شد؛ به همین دلیل استعفا داد و هجونامه‌ای بر ضد هگل نوشت. با شیوع بیماری وبا؛ برلین را به مقصد فرانکفورت ترک کرد و تا آخر عمر در همان‌جا ماند.

Best Casino Bonuses
11 دی 96 02:36
Do you have any video of that? I'd care to find out more details.
60 day slim trim up
21 آذر 96 15:26
I drop a comment each time I especially enjoy a
post on a blog or if I have something to valuable to contribute to the
discussion. It is a result of the sincerness communicated in the article I browsed.
And on this post فلسفه اخلاق،روانشناسی اخلاق،انسانشناسی،فلسفه غرب - جهان
به مثابه اراده و تصور. I was actually moved
enough to drop a thought ;) I do have a couple of
questions for you if it's okay. Could it be only me or do some of these comments look as if they are written by brain dead folks?
:-P And, if you are writing at other online social sites, I'd like to
keep up with everything new you have to post. Could you make a list all of all your public sites like your twitter feed,
Facebook page or linkedin profile?
PokerQQ
24 آبان 96 09:42
I visited multiple websites except the audio feature for audio songs
current at this website is genuinely superb.
http://artimimpitelur.com/
24 آبان 96 02:17
I have read so many articles regarding the blogger lovers however this article is
genuinely a good article, keep it up.
http://artimimpikuburan.com/
23 آبان 96 23:17
Heya i am for the first time here. I found this board and I
find It really useful & it helped me out a lot.
I hope to give something back and help others like you aided me.
web sales mobil
23 آبان 96 15:06
If you want to obtain a good deal from this paragraph then you have
to apply such techniques to your won web site.
isi pulsa murah
23 آبان 96 11:36
Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.

Look advanced to far added agreeable from you! By the way, how can we communicate?
here
20 آبان 96 23:45
Thanks , I have just been looking for information about this subject for ages and yours is the greatest I
have discovered till now. However, what about the conclusion? Are you certain about
the supply?
Can you grow taller with exercise?
17 مرداد 96 01:43
Howdy! I could have sworn I've been to this website before but after browsing through some
of the post I realized it's new to me. Nonetheless, I'm
definitely happy I found it and I'll be book-marking and checking back often!
Can exercise increase your height?
15 مرداد 96 10:35
I am really thankful to the holder of this website who has shared this wonderful piece of writing
at at this time.
What causes pain in the Achilles tendon?
15 مرداد 96 01:58
Today, while I was at work, my cousin stole my apple
ipad and tested to see if it can survive a forty foot drop, just so
she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views.
I know this is totally off topic but I had to share it
with someone!
http://valeriecoos.hatenablog.com/entry/2016/02/27/222624
7 مرداد 96 11:01
Amazing! This blog looks just like my old one!

It's on a completely different topic but it has pretty much the same page layout and design.
Superb choice of colors!
kotly kondensacyjne
5 تیر 96 15:29
Does your blog have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like to shoot you an email.

I've got some recommendations for your blog you
might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it develop over time.
www.imlive.com
4 تیر 96 10:17
Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend your site,
how could i subscribe for a blog website? The account helped me a acceptable deal.
I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea
FIFA55
13 خرداد 96 10:42
Great blog here! Also your web site loads up fast!
What host are you using? Can I get your affiliate
link to your host? I wish my site loaded up
as quickly as yours lol
Ivan
23 اردیبهشت 96 20:27
Good post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon on a daily basis.

It's always helpful to read content from other authors
and practice something from other websites.
cartoons
6 اردیبهشت 96 06:32
Wow, this article is fastidious, my younger sister is analyzing these kinds of things, thus I am going to let
know her.
manicure
22 فروردین 96 12:30
With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My site has a lot of
exclusive content I've either written myself or outsourced but it seems a lot of it
is popping it up all over the internet without my permission. Do you
know any ways to help prevent content from being ripped off?

I'd genuinely appreciate it.
manicure
21 فروردین 96 11:16
Hey there I am so thrilled I found your blog page, I really found you by accident, while
I was browsing on Yahoo for something else, Anyways
I am here now and would just like to say cheers for a fantastic post and a
all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don't have time to go through it all at the moment
but I have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the
excellent work.
manicure
14 فروردین 96 23:34
If some one wants expert view regarding blogging then i recommend him/her to pay a quick visit this webpage, Keep
up the nice job.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

با سلام
مطالب این وبلاگ صرفاً نوشته هائی در زمینه فلسفه اخلاق می باشند و تلاش شده است تا از دست نوشته های شخصی و مقالاتی که در سایت های دیگر ارائه شده اند استفاده شود تا اخلاق را با نگاهی فلسفی بیان سازیم.روانشناسی،انسان شناسی و فلسفه،علومی می باشند که فلسفه اخلاق از آنها تغذیه می نماید و ما به این دلیل به این مطالب در این وبلاگ خواهیم پرداخت.در نهایت ما برآنیم که به روشنگری اخلاقی در جامعه بپردازیم در حد وسع ناچیز خودمان و در این راستا خواننده محترم را از هر گونه برداشت سیاسی و حزبی نهی میکنیم.
با تشکر مدیریت وبلاگ
مدیر وبلاگ : حسین شعبانی اردهالی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان